Trauma

Mamma, var är pappa någonstans? Han har rest iväg. Till vart? Långt bort, han kommer aldrig tillbaka. Varför reste han? Han var dum mot oss, han blev tvungen att åka. Jag vill träffa honom någon gång. Nej det vill du inte, han försökte ta dig ifrån mig. Han var ... han är elak. Vi får aldrig skiljas åt älskling.

― Är du säker att det är från deras lägenhet?
― Ja, det slår emot en varje gång man går förbi deras dörr.
― När märkte du det första gången?
― Det var väl kanske för en vecka sedan. Jag har försökt ringa på men de öppnar aldrig. Såhär kan vi ju inte ha det.
― En vecka säger du. Det har varit samma lukt hela tiden?
― Ja, samma fast starkare för varje dag som gått.
― Okej, vi ska titta till dom. Vi hör av oss senare igen.

Gumman vad gör du? Jag tittar på männen där nere, ser du? Jag ser inte riktigt. Där borta, vid gårdsgrinden, vinka du också. Ta genast ner handen Simone, de är farliga. Varför är de det? Det är din pappa som har skickat dem, han vill hämta dig till sig. Kan vi inte båda åka till Pappa. Nej, din pappa är för farlig, han skulle skada oss.

― Vem är det?
― Jag heter Christian Gullnäs och är från Polisen, är ni Cynthia López?
― Jag heter Simone, Cynthia är inte hemma.
― Men... kan jag komma in? Är er man hemma?
― Menar ni min Pappa, Marius? Han är också ute.

Jag går ut en sväng, de säger att jag måste följa med dem. Akta dig för dem, de vill sära på oss. Det är ingen fara, jag kommer säkert om några timmar. Jag kanske ska följa med, vill du det? Nej, jag tror att det blir tråkigt. Stanna du här. De tar dig till din pappa, akta dig för honom, han vill dig illa. Jag klarar mig ska du se.

― Jo, det är faktiskt Cynthia López där inne, trots att hon aldrig kommer att gå med på det.
― Tror hon att hon är Simone, hennes dotter?
― Ja, efter att hon kvävt de båda i sömnen har chocken framkallat en personlighetsklyvning. Först var det för att skydda sig själv, hon skapade Simone i sitt huvud för att inte bryta ihop av sorg. Sedan har dottern tagit över mer och mer, säkert finns Cynthia kvar där inne också, men hon kommer att försvinna mer och mer. Det är oåterkalleligt.
― Har du fått fram varför och hur hon, Cynthia alltså, dödade dem?
 ― Ja, genom Simone. Cynthia hade haft problem med alkohol under en längre tid, ofta låg hon tydligen utslagen hela dagar utan att prata. Trots idoga försök från både socialen och hennes släkt blev hon aldrig bättre. Marius förstod att miljön var skadlig för Simone och planerade därför att ta med henne till Chile och hans föräldrahem. Han planerade i hemlighet och trodde att de skulle lyckas, men en dag var Cynthia mer nykter än vanligt och såg flygbiljetterna som han hade lagt på sitt skrivbord. Han räknade aldrig med att hon skulle gå runt nykter i lägenheten.
― Men hur gjorde hon då, berättade Cy..., jag menar Simone, det?
― Ja, hon berättade hur Cynthia gick in till Marius och kvävde honom i sömnen, först hade hon gett honom sömnpiller så att han skulle sova riktigt djupt. Efter att hon var klar med honom gick hon in till Simones sovrum och tryckte en kudde över hennes ansikte tills att hon inte kunde andas mer.

Mamma, hur länge måste vi sitta här? Inte så länge gumman, vi sköter oss så bra det bara går. Jag ska hålla mig i bakgrunden så att vi verkar friska. Sen kommer vi ut.

Kommentarer
Postat av: M

fan vad bra!

2008-04-24 @ 04:34:07
Postat av: bob

instämmer med föregående talare. jäkla bra. don´t lämna den så här, skriv mer!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback