Bok vs. Film

Män som hatar kvinnor alltså. Boken var som jag hade tänkt mig, väldigt spännande(mot slutet var det faktiskt sjukt, sjukt spännande), ganska välskriven men utan att ha något direkt fint och attraktivt språk. En sak som dock stör mig är att Stieg är en gammal gubbe. Missförstå mig inte nu, han är död och var duktig, visst. Men gubbar är alltid gubbar och många av dem har väldigt höga tankar om sig själva. Se på detta:

1. Han använde programmet Notepad(www.ibrium.se)...  (sid. 170, pocket)
2. Hon fastnade inte oväntat för det bästa tänkbara alternativet: den nylanserade Apple PowerBook G4/1.0 GHz i aluminiumchassi med en PowerPc 7451 processor med AltiVec Velocity Engine, 960 Mb Ram och en 60 Gb Hårddisk. (sid. 218)
3. Hon hade en imponerande state of the art PowerBook....(sid. 330)

Jag undrar vad Stieg ville med detta. Boken är fylld av sånt här, engelska termer som jag tror ska visa på någon slags ungdomlighet hos den som säger det, det blir inte så lyckat i min mening. Inte när Blomkvist som är gammal säger det åtminstone. Angående de två första citaten är jag övertygad om att Stieg har googlat(typ) fram all fakta och pejstat in det. Visst, det fyller sitt syfte på så sätt att man förstår att det är en fet dator(citat2), men det känns faktiskt helt orimligt att det skulle vara Stiegs egna ord, det blir lite för mycket fasad på något sätt. Eller?

Filmen var bra och spännande, som vanligt i svensk film blev det larvigt när de svor, men många detaljer var riktigt bra gjorda. Fotosekvensen under barnens dag var precis så skrämmande som jag hade tänkt mig på förhand. Jag kommer helt säkert läsa de två andra böckerna i alla fall, jag vill ju veta hur det ska gå.

Läs även andra bloggares åsikter om
, , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback