Tungt på axlar

Att en bild säger mer än tusen ord har man ju hört, det verkar också som att många använder sig av frasen. På vägen hem från jobbet funderade jag över vad detta innebär för formatet film gentemot en bok. Nu på kvällen har jag googlat fram en del fakta som verkligen inte behöver stämma, men wikipedia får fungera.

I film visas 24 bilder per sekund(varje bild visas dessutom två gånger så man kan säga att det egentligen är 48 bilder per sekund) För att göra det enkelt för mig tog jag en långfilm på två timmar, dvs. 120 minuter. För att få fram antalet bilder för en sådan film multiplicerade jag alltså 24*60*120. Resultatet är 172 800 bilder, eller 345 600 st om jag räknar på att de visas två gånger per bild.
   Varje sådan bild säger alltså mer än 1000 ord. Komiskt. Det betyder att en långfilm på två timmar säger mer än 172 800 000 ord, hundrasjuttiotvå miljoner åttahundratusen ord.
   Jag googlar vidare och finner att det finns många olika bud för vad en sida har för ordantal, och det beror ju verkligen på vilken slags bok det är, storlek på typsnitt, marginaler och så vidare. Men en siffra var 289 ord per sida, den duger lika bra som någon annan. Jag delar hundrasjuttiotvå miljoner åttahundratusen med 289...
   ...och får fram smått hisnande 597 923 sidor text.

Jag undrar om det finns någon författare som kan komma i närheten av det antalet sidor. Om författaren skriver en bok per år i sextio år, där varje bok omfattar 500 sidor, produceras totalt 30 000 sidor. En bit kvar alltså. Sannolikheten att någon skulle skrivit så mycket är nog ändå väldigt låg.

Så till alla som skriver, lägg ner och gör en film istället. Du kommer säga mer än vad nitton författare hinner göra under sina liv...
...eller så kanske det inte är så.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer
Postat av: Susanna jakan

Hahaha!! Skicka in denna reflektion till OEI där poeterna producerar ca 20 r-a-d-e-r per år.

Me like your blog som sagt.

2009-03-19 @ 22:49:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback